Prisdialogens styrelse har nu behandlat ansökningar för medlemskap 2017, vilket resulterat i att antalet fjärrvärmeleverantörer som är medlemmar i Prisdialogen ökat från 29 till 34. Företagen värmer tillsammans omkring 1,7 miljoner hushåll. Prisdialogen är en modell för dialog mellan kunder och fjärrvärmeföretag om förändringar av fjärrvärmepriser. Fjärrvärmeföretag som genomfört lokala prisdialoger med sina kunder enligt Prisdialogens modell kan ansöka om medlemskap.
– Nu är de flesta större orterna med men vi hoppas förstås på ännu fler medlemmar kommande år. De utvärderingar som har gjorts av Prisdialogen visar nämligen att den gör skillnad. Kunderna upplever att deras ställning stärkts och att modellen har gett ökad förutsägbarhet och stabilitet när det gäller prisutvecklingen. Vad jag uppfattat upplever också fjärrvärmeföretagen att dialogerna har utvecklat deras kundrelationer på ett positivt sätt, säger Leif Linde, ordförande i Prisdialogens styrelse och vd för Riksbyggen.
Energimarknadsinspektionen, Ei, presenterade en utvärdering av Prisdialogen i mars, som bland annat bygger på intervjuer med kunder och fjärrvärmeföretag. Den visade att båda parter ser positivt på Prisdialogen och dess effekter. Ei konstaterade också att Prisdialogen har bidragit till ett ökat förtroende för fjärrvärmebranschen, främst bland de kunder som deltar i Prisdialogen. Det finns också en trend mot att även andra kunder drar nytta av Prisdialogens effekter. Ei ansåg därför inte att det finns skäl att i dagsläget föreslå ytterligare åtgärder för att stärka kundernas position på fjärrvärmemarknaden.
Fjärrvärmeföretag som genomför prisdialog med sina kunder enligt Prisdialogens modell kan ansöka om medlemskap för kommande år. Nu har styrelsen behandlat alla ansökningar till Prisdialogen 2017. Dels inträdesansökan från nya medlemmar, dels ansökningar om förnyat medlemskap, som de som redan är medlemmar ansöker om varje år.
I ansökan ska den lokala Prisdialogen dokumenteras och skickas in tillsammans med en prisändringsmodell som innehåller prisförändring för kommande år och en prognos för de två följande. Den genomsnittliga prisjusteringen för kunderna till Prisdialogens medlemmar inför 2017 blev 0,4 %, vilket är lägre än den genomsnittliga höjningen för landets kommuner på 0,9 %.
Prisdialogen omfattar 2017 omkring 1,7 miljoner hushåll. De är kunder hos 34 fjärrvärmeföretag.
Medlemmar i Prisdialogen 2017
Nya medlemmar
Tidigare medlemmar, förnyat medlemskap
Om Prisdialogen
Syftet med Prisdialogen är att stärka fjärrvärmekundens ställning på värmemarknaden och att öka förtroendet för fjärrvärmeföretagens prissättning. Det är ett initiativ för en positiv utveckling av värmemarknaden som gynnar både kunder och leverantörer. Prisdialogen har funnits i snart fyra år och kommer att omfatta omkring 1,7 miljoner hushåll 2017. De är kunder hos 34 fjärrvärmeföretag. Läs mer om Prisdialogen: www.prisdialogen.se.
Presskontakt:
Christian Holtz, kanslichef, Prisdialogens kansli: tel. 076-098 11 05, e-post: kansliet@prisdialogen.se